Getting your Trinity Audio player ready...

מצגת שבועית של “דבש מלכות” פרשת כי תבוא – טעימת “דבש” קטנה של דבר מלכות.

עיבוד מתוך תרגום מאידיש של שיחת הרבי מליובאוויטש מה”מ

לא רק אומרים “עושים” תודה

בפרשתינו אנו מוצאים את הציווי על מצוות הבאת ביכורים לבית המקדש. ביכורים מלשון “בכור” הפירות הראשונים והטובים מכולם, הם המובאים לביכורים. בכך אנו מביעים את הכרת התודה שלנו לה’ שנתן לנו את הפירות.
לא רק במצוות ביכורים אנו מביעים את הכרת הטוב שלנו לה’. כל יום אנו עושים זאת, החל ב”מודה אני לפניך” שאנו אומרים ברגע שאנו מתעוררים, דרך התפילה כולה, ברכת המזון, ואופנים נוספים של הכרת הטוב לה’.
אנו מודים לו על הבריאה כולה שהוא מחדש למעננו בכל רגע מחדש, ועל השפע והניסים שהוא מעניק לנו. הרי בכל רגע ורגע של קיומנו אנו תלויים בו יתברך!
יתרה מכך, גם אצל אומות העולם, המכירים בהקב”ה כבורא העולם, יש את העניין של הודאה לה’ על האוכל וכו’.

אולם בכל זאת יש דבר מיוחד בביכורים: כאן אנו לא רק אומרים את תודתנו, אלא מביעים אותה במעשה בפועל ממש: לוקחים את ראשוני הפירות שגדלו בשדותינו (משבעת המינים בהם נשתבחה הארץ), ומביאים אותם “לפני ה’ “, לבית המקדש. דבר זה מבטא את ההכרה המלאה שלא רק שהשפע הזה ניתן בחסדי ה’ וברכתו, אלא גם כעת, כשכבר יש לי את השפע הזה, הרי “לה’ הארץ ומלואה” הכל שייך תמיד לקב”ה. לכן אנחנו מביאים לו את ראשית הפרי. ועל ידי פעולה זו של הבאת הביכורים, חודרת תחושת השייכות הקבועה והמוחלטת לה’, וכן תחושת הכרת הטוב בכל ישותנו מחשבתנו (כוונה), דיבורנו(“מקרא ביכורים”) ומעשינו.

ישראל הם “ביכורים”!

אם נתבונן לעומק נסיק שמדובר כאן על יותר מסתם הכרת הטוב. בפנימיות יותר, גם אנחנו, עם ישראל, הננו “ביכורים” מלשון ראשון ומשובח ביותר. ביכורים של הקב”ה. הדבר הראשון והקודם לכל, שבשבילו ברא את העולם. כמאמר חז”ל שכל יהודי חייב לומר “בשבילי נברא העולם”. בשביל כל אחד ואחת מישראל אפילו תינוק שעדיין אינו יודע לדבר, ואפילו יהודי שעדיין אינו מקיים תורה ומצוות והוא בגדר “תינוק שנשבה” (אדם שבשל חינוכו וסביבתו התנהגותו אינה על פי דרישות התורה). כל יהודי הוא הוא המטרה בשבילה ברא ה’ את העולם ובשבילו גם ניתנה התורה. כי גם בהיותו במצב שלא ניכר עליו הקשר שלו לתורה, הרי הוא בעצם מהותו ביכורים של ה’. וזה עצמו מביא אותו לתורה, שעל ידי לימודה וקיומה יורגש עליו גם פה בעולם הגשמי מעלתו העצמית ביכורים. לכן, כאשר האדם מביא את הביכורים לבית המקדש, עליו לקרוא את “מקרא ביכורים”, שתוכנו הוא הבעת תודה לה’ על חסדיו עמנו עוד מלפני מתן תורה: כשיעקב ברח ללבן וניצל ממנו וכשבני ישראל היו במצרים. כי כל הזמן הזה, עוד לפני שהייתה לעם ישראל שייכות גלויה לתורה, ה’ היה עמנו ובחר בנו, משום שאנו ה”ביכורים” שלו בעצם מהותנו עוד לפני התורה ולמעלה מהתורה.

ישראל ותורה מי קדם למי?

במילה “בראשית”, בה פותחת התורה, רמוזות 2 הסיבות בשבילם ברא ה’ את העולם: בשביל ישראל שנקראו ראשית, ובשביל התורה שנקראת ראשית. שני אלו (ישראל והתורה) גם קדמו לבריאת העולם. ומי משניהם קודם למי? עיון קל בתורה מלמד אותנו שישראל קדמו: בשביל פיקוח נפש דוחים את כל התורה כולה, ולא להפך. וכן: התורה פונה וכתובה בשביל בני ישראל “צו את בני ישראל”, “דבר אל בני ישראל”. צריך את בני ישראל כדי שיקבלו ויקיימו את התורה. ובכל זאת, יהודי שעבר על התורה, ר”ל יכול לעשות תשובה, כיון שנשמתו מגיעה מ”מקום” שהוא למעלה מהתורה. וביחד עם זה התורה וישראל הם דבר אחד: בני ישראל הם דבר אחד עם הקב”ה (“ישראל וקב”ה כולא חד”), והתורה היא חכמתו ורצונו של הקב”ה, כלומר: גם כן חלק ממנו. אם כן, ישראל והתורה מאוחדים על ידי איחודם עם ה’, וממילא עצם מציאותו של היהודי מביאה אותו לקיום התורה והמצוות. אולם בעולם הגשמי בו אנו נמצאים (עולם מלשון העלם), כדי שתתגלה מעלתם של ישראל הם צריכים לקיים תורה ומצוות, ורק על ידי כך מתגלית מעלתם העצמית, שהיא, כאמור, מעל התורה. ועל ידי כך הם אף מקשרים את התורה עם דרגת אלוקות שהיא מעל התורה.

המשך השיחה – בתוך המצגת

בשביל לראות את המצגת בצורה מקורית תלחצי על הקישור הבא:

להורדה

2 תגובות

  1. בס”ד

    אידה המצגות שאת מעלה באתר הן נפלאות ומרוממות.
    ממש כיף לקרוא ולהפנים את הכתוב.
    תודה לך!

    1. תודה רבה לך על המשוב, זה מאוד מאוד חשוב לי. זה עבודה נפלאה של גב’ הני אלישביץ ואני אמסור לה את תודות.
      בעז”ה נמשיך לפרסם את המצגות וזה פרסום ראשון!!!
      שבת שלום לך, דיקלה יקרה! :rose:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *