Getting your Trinity Audio player ready...

הניגון “כי הנה כחומר…” מנגנים בתפילות ליל יום כיפור וזה גם מנהג ב-770 ובקהילות חב”ד.

המילים של הניגון משוות את עם ישראל לחומר ואת הקב”ה ליוצר שהחומר בידו לעשות בו כרצונו והוא הולך ומונה בעלי מלאכה שונים העושים בחומר הנתון בידם כרצונם. כך, בשפע של דימויים, מעצים המשורר את תחושת חוסר האונים של האדם הנתון בידיו של הקב”ה לשבט או לחסד.

הנחמה, התקווה, היא בפזמון החוזר: לַבְּרִית הַבֵּט, וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר – הקב”ה נתן לעם ישראל את בריתו – הלא הן שלש עשרה המידות שכאשר הן נאמרות אין הקב”ה יכול להשיבן ריקם: “ברית כרותה לשלש עשרה מדות שאינן חוזרות ריקם” (בבלי ראש השנה יז, ע”ב).

הניגון חיבר חסיד שלום חריטונוב מניקולייב. הוא היה שוחת ובודק בניקולייב וחיבר הרבה ניגונים חב”דיים המעוררים חשבון נפש וכיסופי הנשמה להתרומם לחיים רוחניים.

מילים של ניגון:

כי הנה כחומר ביד היוצר

ברצותו מרחיב וברצותו מקצר

כן אנחנו בידך חסד נוצר

לברית הבט ואל תפן ליצר

כי הנה כאבן בידהמסתת

ברצותו בודל וברצותו מכתת

כן אנחנו בידך מחיה וממותת

לברית הבט ואל תפן ליצר

כי הנה כגרזן בידהחרש

ברצותו דבק לאור וברצותו פרש

כן אנחנו בידך תומך עני ורש

לברית הבט ואל תפן ליצר

כי הנה כהגה בידהמלח

ברצותו אוחז וברצותו שלח

כן אנחנו בידך אל טוב וסלח

לברית הבט ואל תפן ליצר

כי הנה כזכוכית בידהמזגג

ברצותו חוגג וברצותו ממוגג

כן אנחנו בידך מעביר זדון ושוגג

לברית הבט ואל תפן ליצר

כי הנה כיריעה בידהרוקם

ברצותו מישר וברצותו מעקם

כן אנחנו בידך אל קנוא ונוקם

לברית הבט ואל תפן ליצר

כי הנה ככסף בידהצורף

ברצותו מסגסג וברצותו מצרף

כן אנחנו בידך ממציא למזור תרף

לברית הבט ואל תפן ליצר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *