המתנה – חלק שני

קשב וריכוז אצל נשים
39 צפיות

יחי המלך המשיח!

קיבלתי מתנה

[note]

מדברי הרבי הריי”צ: על האדם להכיר היטב את עצמו, פרטי כוחותיו, חושיו, מידותיו והרגליו.

רק אז הוא יכול לערוך חשבון נפש אמיתי: מה טוב בהם ומה רע בהם. איזה מהם צריכים להעביר לגמרי, לעקרם ולשרש אחריהם; ואיזה מהם דורשים רק תיקון, ואופן תיקונם.[/note]

           לכל אחד ואחת מאיתנו נתן ה’ מתנות-חינם ענקיות כדי שנפרוט אותם לכסף קטן בעבודתנו בעולם. אם יש לי תכונה מסוימת – הרי זה משום שאני זקוקה לה לצורך תפקידי, אחרת לא הייתי מקבלת אותה! (במאמר המוסגר: כאשר מפנימים את הנקודה הידועה הזאת נחלש הדחף להשוות את עצמנו לאחרים, וכן תחושת הקנאה ועוד כמה רגשות שלא ממש מקדמים אותנו…). הקב”ה, שהוא תכלית הטוב והשלמות נתן לכל אחד משימה ייחודית – עם כלים ייחודיים המתאימים לביצוע משימה זו, ויכולת להגיע בעזרתם למקום אליו הוא באופן אישי צריך להגיע.

          גם הפרעת קשב וריכוז היא מתנה. לא רק משום שהיא מאלצת אותנו לעבוד, לעבֶּד את תכונותינו הטבעיות, ולהגיע למקום הרבה יותר טוב, אלא גם משום ששכרה בצידה – הכלים הניתנים איתה יחד בעסקת החבילה הם אדירים. אז אמנם יש את תכונת הדחיינות, החשש הקבוע מכישלון, המעבר ה”קופצני” מתחום לתחום במחשבה ובמעשה, ועוד כמה תכונות שעוד נדבר עליהם בהמשך בע”ה – אך עם זאת, מצטיינים אלו שיש להם הפרעת קשב באינטואיציה טובה, יצירתיות גבוהה, יכולת לחוש את הזולת, פעמים רבות אינטליגנציה מעל הממוצע, ועוד כמה מתנות – שגם עליהם בע”ה נדבר. ברור שכשם שלא לכל אחד יש את כל התכונות שמאלצות עבודה, ובוודאי לא באותו מינון ושילוב – גם המתנות הייחודיות הנלוות שונות מאחד לשני.

         מבט חסידי מרתק על הפרעת הקשב ששמעתי מהגב’ חני אברהם אומר כך: קשב וריכוז = אחדות, חיבור מוחלט עם הקב”ה, ובקיצור גאולה. הפרעה לקשב וריכוז הזה משמעותם ניתוק מהמקור = גלות. היום יש לכולנו “הפרעת קשב וריכוז” במידה כזו או אחרת מהבחינה הרוחנית, וכתוצאה מכך גם מהבחינה הפיזית-גשמית. אז מה הפתרון? חיבור למקור, על ידי לימוד פנימיות התורה שמחברת אותנו לנותן התורה באופן הטוב והנכון ביותר!

        פרסתי בקצרה לפני אנשים עם “הפרעת קשב וריכוז” את המבט החסידי הזה על הנושא, והם הסכימו מיידית שאכן, לימוד החסידות בהחלט מהווה בשבילם “עוגן ההצלה”, למרות שלא ידעו לקשר באופן כזה את הדברים. אולם הבנה זו, עם היותה מחייבת ומשמעותית כל-כך, לא פותרת אותנו מלהבין עוד ולהתמודד עם התופעות הנלוות, אלא שכאמור – בתור תוספת לתגבור לימוד החסידות.

           בכל אופן חשיבות מרובה יש לידיעה “מה יש לי?” – על מנת להיות מסוגלים לעבוד נכון, וחשוב לדעת שהפרעת קשב וריכוז אינה איזה שהוא מחדל של כוח הרצון, פינוק או כשל בחינוך, מדובר אכן בתופעה נוירולוגית שהיום מקובל להניח שהיא מתרחשת באונה הקדמית של המח (השוכנת מאחורי המצח). לפי המחקרים האחרונים, מסתבר שסיבתה של התופעה היא שהורמון בשם דופמין לא משתחרר מתאי המוח, ולא עובר ביניהם כראוי. הדופמין משמש כנוירוטרנסמיטר (=מעביר מידע בין תאי עצב במח), ובתגובת השרשרת המתרחשת במח, יש כ- 15 חומרים כימיים שונים המושפעים מחוסר זמינותו, והתוצאה הסופית היא הגבלת יכולת הריכוז ברוב המצבים, קשיים בהפקת לקחים מן העבר, קושי בשליטה על רגשות ובעיבוד נכון של נתונים ועוד. כאשר אנחנו יודעים זאת, הרי במקום להתעלם מהבעיה ננסה לעבוד עליה – ויש דרכים רבות לעשות זאת ולהגיע לתוצאות מדהימות – עם, למרות, ובעצם – בגלל הפרעת הקשב!

         אך, שוב, נזכור את העיקר: לימוד חסידות (באופן של אורות בכלים), הוא ה”ויטמין הראשי” לחיזוק הריכוז והקשב למרות שלכאורה מדובר בתופעה נוירולוגית. הדבר כתוב כבר בגמרא “חש בראשו – יעסוק בתורה”! בתורה יש את התשובה, הפתרון והרפואה האמיתית לכל דבר, אז קל-וחומר שפנימיות התורה היא מרפא לכל חליי הדור. נחיצות לימוד החסידות דווקא אצל בעלי הפרעת-קשב מודגשת במיוחד אצלנו כחסידים העוסקים עם העולם קטן וגדול, בבית ובחוץ ועם כל השטורעם המאפיין את בעלי הADHD. החשיבות מתעצמת כאשר שמים אל לב שאנו כנשים אחראיות על אווירת הבית והתנהלותו, ובכל אירוע שהוא – אם נדע לשלוף מהמאגר הפנימי שלנו את ההתייחסות החסידית ההולמת את המצב, נוכל גם לנתב את האירוע – כמות שהוא כרגע! – לא רק להצלת מצבים, אלא למנף אותם מעלה-מעלה עם כל הכוחות שנתן לנו ה’.

         אז… אל תדחו את זה, בתור התחלה אפשר לעבור כבר כעת לשיחה של הרבי. שבו כעת והתחילו בתכנית הריפוי!

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

3 Replies to “המתנה – חלק שני”

  1. תודה על התשובה! באמת כשיוצא לי ללמוד בכוונה זה פותח את הראש, לא הייתי שמה לב לעניין זה. רק צריך להתרכז בלימוד בכוונה…
    מחכה כבר למאמר הבא, ושוב תודה.

  2. קשב וריכוז הם למעשה היכולת להתמקד בתחום אחד על כל ההיבטים הנובעים ממנו בלי להיות מוסחים בגללם, ומה שקורה בהפרעת קשב וריכוז הוא שכל פרט יכול להוות מסיח שיסיט את בעלי ההפרעה מהעיקר והמרכז.
    הגאולה פרושה גילוי כבוד ה’ בבריאה – כאשר כולם רואים ויודעים ש”אין עוד מלבדו” – הכל אלוקות ואלוקות זה הכל.
    למעשה זו בדיוק הנקודה של אחדות – לא הרבה פרטים ומסיחים שהם ‘אחרים’ ו’שונים’ אלא הכל דבר אחד ‘פשוט’ שכל הפרטים הם למעשה חלק ממנו. היום עדיין נדמה לנו שיש הרבה פרטים שונים וכאילו נפרדים: חפצים שונים (המתחלקים בכללות לדומם, צומח, חי מדבר), כוחות שונים (יצר טוב ויצר רע, אלוקות ו’סטרא אחרא’ – שפרושה “צד אחר” שאינו צד הקדושה) אולם בגאולה האמיתית והשלמה יהיה הגילוי של “וראו כל בשר יחדיו כי פי ה’ דיבר” – נגלה איך למעשה הכל מהווה מופעים שונים של אלוקות, והכל משרת את מטרת הבריאה.
    הנושא רחב מאוד, ואין כאן המקום לפרטו, אולם ניתן למצוא במקורות רבים בחסידות הסברים על כך.
    בכלל התורה היא סגולה לבעיות שונות כמו שכתוב “חש בראשו – יעסוק בתורה” וכו’, כך שבלימוד התורה יש כח סגולי לרפא, אולם כדברי הרבי מה”מ צריך עדיין לדעת איזה חלק בתורה עונה על איזו סוג בעיה.
    החסידות, שעוסקת בהבהרת האחדות האמיתית בבריאה כולה ו’מאחדת’ את הכוחות כולם, מהווה לכאורה את הפתרון הישיר לבעיית הקשב והריכוז.
    אין הדבר סותר כלל אבחון וטיפול נוסף, אולם מעדויות רבות מסתבר שאכן לשבת ללמוד חסידות – מביא אח”כ צלילות הדעת ויכולת ריכוז מוגברת.
    שווה לנסות איך זה עובד אצלך, לא?
    בהצלחה!

  3. איזה מדהים! כמה חיובי , הסתכלות ממריצה כוחות!

    למה הכוונה ‘קשב וריכוז=אחדות=גאולה’, אם תוכלי להסביר קצת יותר. ואיך חסידות משפיע על בעיות קשב, אשמח לדוגמא.

    תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

:bye:  :good:  :negative:  :scratch:  :wacko:  B-)  :heart:  :rose:  :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:  :-(  :unsure:  ;-)