פרשת וארא “דבש” מלכות

262 צפיות

מצגת שבועית של “דבש מלכות” פרשת וארא – טעימת “דבש” קטנה של דבר מלכות.

עיבוד מתוך תרגום מאידיש של שיחת הרבי מליובאוויטש מה”מ

אבות ובנים

בתחילת פרשתנו נאמר “וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב בא ל שד-י ושמי הוי’ לא נודעתי להם, לכן אמור לבני ישראל…” בפסוק זה משתמשת התורה ב 2 משמותיו של הקב”ה “א ל שד י”, ו”הוי'” (=שם ה’ הנכתב י – ה -ו- ה). כל אחד משמות אלו מבטא דרגה מסוימת בהתגלות האלוקות בעולם, כאשר שם הוי’ הוא ההתגלות הנעלית יותר: דרגת אלוקות שלמעלה מהעולם, הנקראת גם “שם המפורש” ומבטאת את ה’עצם’ – מהותו ועצמותו יתברך, ובדרגה זו לא התגלה ה’ אל האבות.
אם כך, אינו מובן מדוע משתמשת התורה במילת הסיבה ‘לכן’, הרי גילוי שם הוי’ לבני ישראל אינו תוצאה של התגלות הקב”ה בשם א ל שד י לאבות, אלא להפך- זהו חידוש לגבי האבות! יתרה מכך: מדוע הפרשה שבה מדובר על ההתגלות לבני ישראל (שלא הייתה אצל האבות) – נקראת ‘וארא’ על שם ההתגלות לאבות?
התשובה לכך היא, שבכל אופן האבות הם למעלה מהבנים, ומקור להם, הרי יש בהם מעלה ויתרון לגבי הבנים – עד כדי כך ש”וארא אל האבות” הוא הגורם שיהיה הגילוי גם אצל הבנים.
אמנם במבט ראשון נראה שהבנים – בני ישראל – זכו לגילוי אלוקות נעלה יותר: גילוי שם הוי’, לו לא זכו האבות, שכן, גילוי שם הוי’ היה במתן תורה, ואילו האבות חיו בתקופה שלפני מתן תורה, בה שלטה הגזרה ש”עליונים לא ירדו למטה, ותחתונים לא יעלו למעלה”, בעוד שגילוי שם הוי’ משמעותו שיש גילוי קדושה (‘עליונים’) פה בעולם.
אך ידוע שעל ידי האבות הייתה התחלת הגילוי של מתן תורה, כמודגש במצוות מילה שהייתה כמו המצוות שלאחר מתן תורה – כאשר המצווה ‘ממשיכה’ את הקדושה בחפץ גשמי פה בעולם. זאת אומרת – שהחידוש של מתן תורה בהמשכת אלוקות בעולם החל במצוות מילה על ידי אברהם אבינו!
לאור כל זאת נשאלת השאלה: מדוע נאמר על האבות “ושמי הוי’ לא נודעתי להם”?

לקריאת המשך המאמר  ולהורדה:

להורדה

כדי לראות את המצגת בצורה מקורית תלחצי על הקישור הבא:

להורדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

:bye:  :good:  :negative:  :scratch:  :wacko:  B-)  :heart:  :rose:  :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:  :-(  :unsure:  ;-)