מעלת ההתגברות

מעלת ההתגברות
106 צפיות

מעלת ההתגברות – זה חלק השלישי בספר של נחמה גנוט “ספר התניא – מודעות עצמית”.

אם לא הספקת – את מוזמנת לקרוא את החלק הראשון מודעות עצמית בדרך החסידות והחלק השני היחודיות של ספר התניא

לפי דברי רבותינו ספר התניא מתאים עבור כל יהודי ויהודי. אדמו”ר הזקן בהקדמתו לספר התניא מסביר, שספר זה נוצר בעקבות פניותיהם של יהודים רבים בעצות לעבודת ה’, ובספר זה יוכל כל אדם למצוא תשובה לשאלתו. למרות זאת בדף השער של התניא, מיעד אדמו”ר הזקן את הספר במיוחד עבור סוג מסוים של יהודים, כפי שכותב.

“ספר של בינונים”

מסופר שאדמו”ר הזקן כתב ספר נוסף עבור עבודת ה׳ המיועד לצדיקים, אך מפני קדושתו הרבה נאלץ לשרפו.

גם על ספר התניא המיועד עבור בינונים, היה כידוע קטרוג בשמים, וכתוצאה מכך גם בעולם הגשמי. אך במסירות נפש הצליח אדמו”ר הזקן להתגבר על המכשולים ולמסרו לנו.

בספרו, מסרטט אדמו”ר הזקן בהרחבה את דמותו של הבינוני, אליו מיועד הספר.

הבינוני במהותו הוא אדם רגיל, המורכב משני יצרים בעלי שאיפות שונות ומנוגדות, הבינוני נאלץ להתמודד עם הרע ולנצחו.

בפרק כ”ז מסביר אדמו”ר הזקן את ההבדל בין עבודת הצדיקים לבין עבודת הבינונים, באמצעות משל הלקוח מעולם המטבח.

בעולם ישנם שני סוגי מטעמים: מאכלים מתוקים, ומאכלים פיקנטיים. אך ישנו הבדל מהותי בינהם, אם למשל יבואו אורחים בהפתעה, ואין לך בבית משהו שהכנת עבורם, את יכולה להגיש לשולחן: פרות מתוקים, תפוחים, תפוזים או תמרים ואז, אולי לא יגידו עליך שאת “משהו מיוחד” אך בכל אופן עברת את המבחן.

לעומת זאת, אם תגישי צלוחיות, עם פפריקה ופלפל שחור, בשר ותפוחי אדמה שעוד לא יתבשלו, עדיף לא לחשוב מה תהיה התגובה לכך.

וזהו ההבדל בין עבודת הצדיק לעבודת הבינוני:

עבודת הצדיקים,  משולה למאכל מתוק וערב. הצדיקים שואפים בטיבעם,  רק לטוב וקדושה ויכולים בכוחם, להפוך את הרע לטוב.

בשפת החסידות אתהפכא.

לעומת זאת עבודת הבינונים, משולה למאכל הפקנטי.

לבינונים יש רצונות מנוגדים, תכונות חיוביות ותכונות שליליות.  אנשים כאלה נוטים לעיתים לומר: “קבלו אותי כמו שאני” או לחוש תסכול רב מכך שיש בהם תכונות שליליות.

אדמו”ר הזקן מבהיר שלאנשים אלו אסור ליפול ליאוש או להתאכזב מעצמם. הקדוש ברוך מצפה מהם שיצליחו, בכל פעם מחדש, להתגבר על עצמם, לדחות את הרע ולבחור בטוב.

תהליך שנקרא בשפת החסידות אתכפיא. ואם הם מצליחים בכך הם גורמים להקב”ה הרבה נחת רוח.

ההדגשה של אדמו”ר הזקן היא: שכפי שניתן ממאכלים חריפים וחמוצים להכין מעדן מלכים, כך לקדוש ברוך הוא, יש נחת רוח עצומה מאותם יהודים, המתגברים על עצמם.

אומנם הטעם שונה, אך טעים! והאדם לא צריך להישבר מכך, אלא להיפך לשמוח, שיש לו הזדמנות לעשות נחת רוח לה’ בדרכו שלו , דרך הבינוני.

 זאת הייתה מטרתו של אדמו”ר הזקן בכתיבת ספר התניא, באמצעות לימוד בספר התניא, שבהיפוך אותיותיו נקבל את המילה ‘איתן’, מתחזק אצל כל יהודי כח האיתן שבנשמתו.

באמצעות הלימוד יכול הבינוני להכיר את עצמו, את כוחותיו האלוקיים, ואת דרכו הנפתלת של היצר שבה הוא מנסה להפילו.

אדמו”ר הזקן מלמד בספר זה כל יהודי, כיצד הוא יכול להתרומם מעל המכשולים, להתגבר על יצרו ותמיד לנצח.

להתחלת הלימוד

 

One Reply to “מעלת ההתגברות”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

:bye:  :good:  :negative:  :scratch:  :wacko:  B-)  :heart:  :rose:  :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:  :-(  :unsure:  ;-)