תניא – להיות יותר נעלים מהגוים?

43 צפיות

…המשך הספר של נחמה גנוט “מודעות עצמית – תניא”

מדוע יש יהודים שקשה להם להרגיש שהם נעלים מהגוי?

פרק ב’ עוסק במעלתו המיוחדת של היהודי לעומת אומות העולם. כמעט כל יהודי שמע פעם שהוא שייך לעם הנבחר, ושלפי האמונה היהודית הוא נעלה מהגוי, אך ישנם יהודים רבים בעולם, שמתקשים להתמודד, עם הקביעה הזאת, הם טוענים שזאת התנשאות, גזענות, ונראה שהם היו מעדים לחשוב שהם חלק בלתי נפרד ממשפחת העמים.

הגישה הזאת, מוכרת לנו והיא זו שמובילה להתחקות אחרי התרבות המערבית ונהירה אחרי הגויים.

בכתבה זאת ננסה לברר מדוע באמת קשה כל כך ליהודי להודות בכך שהוא שונה, מיוחד ונעלה משאר העמים? הרי בדרך כלל שאומרים לאדם שהוא מוכשר יותר מאנשים אחרים הוא צריך לשמוח בכך, אז למה בנושא הזה ישנם כל כך הרבה יהודים שמתקשים לקבל את עליונותם על שאר האומות?

תורת החסידות מסבירה, שישנם דרגות שונות בבריאה:

דומם, צומח, חי, מדבר, יהודי, צדיק.

הכמות שלהם אינה זהה, ככל שהדרגה נעלית יותר כך המוצר נמצא בכמות פחותה יותר.

הדומם זאת הדרגה הנמוכה ביותר, נברא עם חיות פחותה ביותר, אך כמותו הגדולה ביותר בעולם.

הצומח נעלה יותר, אומנם גם הוא נטוע במקומו אך יש בו יכולת צמיחה ופריחה. אך כמותו בטבע פחותה מזו של הדומם .

החי בדרגה גבוה עוד יותר לבעלי החיים, יש גם יכולת תנועה, ושכל. אך מבחינה כמותית שוב הכמות יורדת.

מין המדבר נעלה יותר בשכלו ויש לו גם יכולת בחירה, בין טוב לרע. ולכן רק אותו בורא עולם ציוה בקיום מצוות המחויבות על פי השכל (7 מצוות בני נח) המאפשרות חיי חברה תקנים ומוסרים, אך כמותו קטנה בהרבה.

היהודי נעלה עוד יותר, ויש בו קדושה יתרה, ויכולת להתעלות מעבר לטבע ולכן הוא קיבל ממצוות רבות יותר, שחלק ניכר מהן מוגדר כחוקים ולא ניתן להבנה שכלית ומוקיים רק כצווי אלוקי. אבל העם היהודי הוא המעט בין העמים.

הצדיק הוא הנברא הנעלה ביותר, כולו בטל לאלוקות וקרוב לשכינה ונמצא בכמות המצומצמת ביותר.

ככל שהאכות עולה, הכמות יורדת.

אנשים בטבעם מעונינים הרבה פעמים ללכת עם הרב, ולכן ישנם כאלו שמתקשים לנהוג כמו בני אדם, ומעדיפים לאמץ התנהגות של בעלי חיים, ששם החזק רומס את החלש, ו”אין דין ואין דיין”, מתקשים להתחייב לחיי נישואין יציבים, ועוד התנהגויות רבות שלמרבה הצער מתאימות יותר למין החי מאשר למין המדבר .

תופעה דומה מתרחשת גם אצל יהודים שמתקשים לנהוג כיהודים, יש רבים שטוענים שהם מסתפקים במצוות המובנות על פי שכל כמו לא תגנוב ולא תרצח, מעבר לכך הם לא מבינים את התועלת, ולכן לא מוכנים להתאמץ.

נהירה אחרי תרבות הגויים מאפיינת מאד יהודים אלו, יש בהם קושי להודות שהם מיוחדים יותר, אך ההתעלמות מהחלק הרוחני שלהם פוגעת בהם, וגם בעולם. הקדוש ברוך נתן לנו כוחות נפש נעלים יותר והוא גם מצפה ממנו להרבה יותר.

התורה מתחילה במילה בראשית, העולם כולו נברא בשביל שני דברים         ב’ ראשית: עם ישראל והתורה. הקדוש ברוך מצפה ממנו שנשמור מצוות כדי לקיים את רצונו בבריאת העולם החדרת קדושה. העולם כולו עומד על כתפינו, ואנו אחראים לו, כפי שמוסבר על הפסוק “יום השישי” שרומז גם ליום השישי בסיון היום שבו עם ישראל קיבלו על עצמם את התורה שזאת תכלית העולם.

אסור לנו להרגיש לא בנח בכך שאנו מיוחדים, הקדוש ברוך בחר בעם ישראל, ועם ישראל בחר בקדוש ברוך הוא, יש לנו תפקיד מיוחד וכוחות מיוחדים ואנחנו מחויבים להשתמש בהן לטובתינו ולטובת העולם כולו.

 להתחלת הלימוד

One Reply to “תניא – להיות יותר נעלים מהגוים?”

  1. תודה יפה מאד!!

    זה מה שקורה ומאד עצוב במדינתנו הקטנטונת שרצים לפייס ולהתרפס כלפי אוייבינו במקום לעמוד על שלנו ולהיות גאים במה שאנחנו – העם הכי נעלה כיהודים מייצג. ונועד לייצג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

:bye:  :good:  :negative:  :scratch:  :wacko:  B-)  :heart:  :rose:  :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:  :-(  :unsure:  ;-)