תניא – אנטלגנציה רגשית, על פי החסידות.

120 צפיות

…המשך הספר של נחמה גנוט “מודעות עצמית – תניא”

האם אנו דומים לבעלי החיים?

בפרק א’ אנו לומדים על הנפש הראשונה שלנו, הנפש הגלויה הספונטנית והטבעית, שמושכת אותנו לתאוות העולם, כעס, עצלות וחוסר שליטה עצמית, אך מכיוון שהיא באה מקליפת נוגה, יש בה גם רצון כנה לתת ולעזור, וניתן גם לרומם אותה לדרגה גבוה יותר.

בספרי החסידות מכונה הנפש הטבעית גם בשם “הנפש הבהמית”

שם זה מציין את הדמיון בינינו לבין בעלי החיים, יש אנשים שטוענים שבני האדם מתנהגים כמו בג’ונגל, החזקים מנצלים את החלשים, אנשים מגיבים בחרדה ותוקפנות כאשר נדמה להם שהצד השני מאיים עליהם, ועוד התנהגויות רבות שמאפיינות את המין האנושי, שדומאות במהותן למלחמת הקיום המתרחשת במעבה היער.

האם הטענה הזאת צודקת?, וכיצד היהדות מתיחסת כלפיה.

האמת שיש מכנה משותף בינינו לבין בעלי החיים אך גם שוני מהותי. גם בין בני האדם כמו בין בעלי החיים ניתן למצוא, תוקפנים לעומת ידידותיים. בעלי תכנות חיוביות או שליליות. אך ההבדל בינהם שלבעלי החיים לא ניתנה בחירה חופשית, להחליט איזה בעל חיים אתה רוצה להיות, הנמר נולד נמר, וכל חייו ישאר כך, והכבשה נולדה כבשה ותשאר כך.

לעומת זה לאדם, למרות שכל אחד נולד עם תכונות אופי מולדות, יש לו את הבחירה להחליט מי הוא רוצה להיות. אדם חייתי או אדם מוסרי.

בשנים האחרונות חלה פריצת דרך בתחום המכונה “אנטלגציה רגשית”, וספרים אלו הפכו לרבי מכר.

גם בספרים אלו מתואר האדם כיצור המשלב התנהגות חייתית, ספונטנית וייצרית, המתרחשת כאשר הוא מפעיל רק את חלקי המוח הנחותים שלו,שקיימים גם אצל בעלי החיים. לעומת התנהגות מחושבת בוגרת ואחרית, המתרחשת כאשר הוא מפעיל חלקים עליונים הנמצאים בצמרת מוחו של האדם בלבד.

על פי תורת ישראל, זאת בדיוק הגדרתו המדויקת של המילה אדם.

על פי התורה אדם נקרא אדם משתי סיבות.

1. כי נוצר מהאדמה- החומר הנחות בעולם.

2. מלשון אדמה לעליון, היכולת להתעלות ולדמות למי שברא אותו.

מהותו של האדם היא הנגודיות, והיכולת לבחירה חופשית.

בספרי חסידות מבואר, שאדם אמתי, הכוונה דווקא ליהודי, לאדם הראשון הייתה נשמה יהודית שהתגלתה שוב בנשמתו של יעקב אבינו שהיה האבא הראשון, רק של עם ישראל.

למרות שכל אדם נברא בצלם, ולכל אדם בעולם ישנה האפשרות והזכות לבחור בין טוב לרע. הנגודיות הגדולה ביותר, והיכולת האמתית לבחירה חופשית מלאה קיימת דווקא בעם ישראל.

הסיבה לכך כי אצל אומות העולם, הנגודיות שלהם ומלחמת הכוחות מתבצעת רק בין החלק הייצרי – חיתי שלהם, לבין הנפש השיכלית, השואפת לחיים מוסרים, אך לא מעבר לכך.

אך אצל יהודי ישנו דבר נוסף נעלה בהרבה מהשכל, וזאת נפש אלוקית, הנפש שמושכת אותנו מעלה מעלה, ומעוררת בנו את הרצון להתעלות ולהתקרב לה’. הנפש הזאת עלולה לגרום ליהודי לחוש משברים נפשיים גדולים בהרבה מזה של הגוי, כי יהודי שלא מאפשר לנפש האלוקית שלו להתבטא ולקחת אותו מעלה מעלה, עלול לחוש ריקנות איומה.

מי זאת בדיוק הנפש הזאת?, ובמה שונים אנו מיתר אומות העולם? את התשובה לכך נקבל בפרק ב’.

 

 להתחלת הלימוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

:bye:  :good:  :negative:  :scratch:  :wacko:  B-)  :heart:  :rose:  :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:  :-(  :unsure:  ;-)