תניא – המידות הטובות של הנפש הבהמית

תניא - מדות טוב של נפש הבהמית
96 צפיות

…המשך הספר של נחמה גנוט “מודעות עצמית – תניא”

המידות הטובות של הנפש הבהמית

…וגם כיצד נדע לבחור את הרב \ המשפיע הנכון?

הנפש הטבעית, שתפקידה קודם כל להחיות את הגוף, קיימת גם אצל יהודים וגם אצל גויים, רק שאצל היהודי היא מעודנת יותר, ומגיע מקליפת נוגה, שיש בה גם טוב. לעומת הגוי שאצלו הנפש מגיעה מג’ קליפות טמאות לגמרי.

ההפתעה הגדולה היא שהמידות הטובות הנמצאות בכל ישראל, ונחשבות לסימן ההכר של היהודי: “ביישנים רחמנים וגומלי חסדים” מגיעות ממנה דווקא מהנפש השייכת לקליפה.

וההסבר לכך שהקליפה היא החלק הגלוי של הפרי, ובכך שאנו רואים שאצל היהודי החסד נעשה באופן אוטומטי, כדבר טבעי, זה מוכיח שהרחמנות והגמילות חסדים נעשות מהנפש הטבעית, החיצונית שלו.

הרבי מסביר שמעלתו של היהודי היא, שהרחמנות והגמילות חסדים אצלו נובעת ממקום של בושה וענווה, ולא ממקום של גסות וגאווה, גמילות חסדים יהודית היא עזרה ללא רגש של התנשאות, ותחושת עליונות כלפי המקבל, יהודי מרגיש שהוא חייב לתת ולעזור ולא שמגיע לו תודה מיוחדת על כך, ולכן ביהדות מקובלת יותר המילה צדקה מלשון לעשות צדק ופחות המילה חסד שמבטא נתינה לאדם מסכן.

בקשר לגוים, החסד שלהם הוא לרב, חסד לא אמתי, ונובע רק מרצון להתייהר, אומנם ישנם כאלו יוצאי דופן שהם חסידי אומות העולם, אך רובם המכריע, הוא: “חסד לאומים חטאת” חסד למטרה אישית, רצון להתגאות או כל חסד אינטרסנטי אחר.

יש הטוענים, וכנראה בצדק, שהם מכירים יהודים שתכונות אלו לא גלויות אצלם, ולהפך הם נוהגים באכזריות ולעתים עולים ברישעות שלהם יותר מאשר גויים שהם מכירים.

למרבה הצער הדבר נכון, יהודי יכול לקלקל את דרכו, ולהפיל את נפשו הבהמית, למקום גרוע בהרבה, מאשר ביום לידתה, ואז סימנים אלו שהיו אמורים לבלוט באופן טבעי, לא נמצאים בגלוי. על מצב זה נאמר על עם ישראל: ש”אף שחטא ישראל הוא” אבל ישנם באמת מקרים שבהם הטוב של היהודי לא ניכר עליו כלל.

בהקשר לכך מעניין לציין את הוראתו המפורסמת של הרבי שכל אחד צריך לקיים את מה שכתוב בפרקי אבות: “עשה לך רב”.

הרבי ביקש שלכל אחד ואחת יהיה משפיע אישי או משפיעה לנשים, שאיתו התייעץ גם בנושאים של עבודת ה’ וגם בחיי היום יום.

בפורים שנת תשמ”ז, הרבי לימד כיצד צריך לבחור את המשפיע הנכון?

הרבי הדגיש אז שלפני שמחפשים אדם בעל תכונות של “רב”, מנהיג ותלמיד חכם, חייבים לבדוק קודם שהסימנים המאפיינים את בני ישראל:

ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים ניכרים אצלו בגלוי.

ואם סימנים אלו ניכרים אצלו בגלוי הוא אדם הראוי ללמוד ממנו תורה.

כי רב צריך להיות דומה בהתנהגותו למלאכי השרת, שאצלם אין שנאה קינאה ותחרות, אלא אהבה הדדית. ומאדם כזה, המצטיין באהבת ישראל ראוי ונכון ללמוד תורה.

 להתחלת הלימוד

One Reply to “תניא – המידות הטובות של הנפש הבהמית”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

:bye:  :good:  :negative:  :scratch:  :wacko:  B-)  :heart:  :rose:  :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:  :-(  :unsure:  ;-)