אימרה חסידית שווה חיוך- פרשת שמיני

240 צפיות

סימני טהרה…

אצל בהמות וחיות “מפריס פרסה” ו”מעלה גרה” הם סימני טהרה.
גם אצל בעל-הבית המארח אצלו אורחים משמשים שני אלו כסימן טוב: כאשר בעל-הבית פורס מספיק פרוסות לפני האורחים, ובנוסף לזה גם מהווה להם “דוגמא” ואוכל לשובע (“מעלה גרה”), כדי שהאורחים ירגישו נוח ויאכלו ללא בושה (שמעתי לפרש את הפסוק בתהילים “צדיק אוכל לשובע נפשו ובטן רשעים תחסר”: צדיק, גם כשהוא שבע, הוא מתאמץ לאכול, כדי שאורחיו ירגישו נוח לאכול גם הם. לעומתו הרשע, מוכן הוא שבטנו תחסר ויהיה רעב, בתקווה שהאורח ירגיש שלא בנוח ואף הוא לא יאכל…).

ומענין לענין באותו ענין, “אין אורח מכניס אורח”: וכפי שאומרים עמא דבר – “אורח מביא אורח, ובעל הבית בורח”… אך ישנה עוד אימרה, הפוכה לגמרי: “אין (= אחד) אורח – מכניס אורח” (אורח אחד מזמין עוד אורח).
גם בצדקה משמשים סימנים אלו כסימני טהרה: כאשר האדם מעלה את ה”גרה” (“עשרים גרה השקל”) מכיסו, ובנוסף לזה הוא גם מכתת רגליו ופרסותיו כדי להתרים גם (ולא רק) אחרים (“מעשה הצדקה”), שיתנו אף הם צדקה ברווח

ואילו בדרכי הצניעות, אם הבגדים שסועים (“מפרסת פרסה”), או שבפה יש גומי הנלעס בפרהסיה (“מעלה גרה”), הרי שסימנים אלו אינם סימני טהרה, וד”ל.
על דרך זה מבארים “מעלה גרה” – הכוונה שצריך לחשוב ולהעלות במוחו שוב ושוב לפני ש”מפריס פרסה” – עושה משהו בפועל…

הטה אוזנך כאפרכסת

ומענין לענין באותו ענין, שמעתי הסבר על אותה משנה: וכי דורשים מהאדם שלא ידבר עם אשתו? אלא שאמרו לו לאדם: אל “תרבה” בשיחה עם האישה – המעט בדיבורך כדי שתוכל גם להקשיב לה…

בסיס רעוע…

“על שלושה דברים העולם עומד” – שלושת דברים אלו, העולם עומד וממתין להם, ולצערנו, לעת עתה אינם מצויים הרבה… וכמאמר העולם, על שלושה דברים העולם עומד – ובגלל זה צולע…
וכמו שאומרים ליצני הדור: העולם עומד באמת על שלושה דברים אלו, תורה וכו’, אך על כסף הוא זז…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

:bye:  :good:  :negative:  :scratch:  :wacko:  B-)  :heart:  :rose:  :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:  :-(  :unsure:  ;-)