פיצול אישיות? או שתי נפשות?

תניא. פיצול נפש או שתי נפשות?
74 צפיות

תניא פרק א (המשך)

…המשך הספר של נחמה גנוט “מודעות עצמית – תניא”

פיצול אישיות? או שתי נפשות?

את הכתבה הקודמת סיימנו בשאלה:

מדוע רגע אחד אנו שואפים להיות מלאכים? וברגע אחר אנחנו מוצאים את עצמנו מתנהגים כל כך גרוע?

מאיכן נובע הרצון העז שלנו להתרומם? ומה כל הזמן מפיל אותנו בחזרה?

את התשובה לכך מביא אדמו”ר הזקן מדבריו של רבי חיים ויטל:

“לכל איש ישראל, יש שתי נשמות” כמו שכתוב: “ונשמות אני עשיתי”

וכאן אנו עורכים היכרות עם הנפש הראשונה, הנפש שבה מצד הקליפה.

הנפש הזאת, היא הנפש הטבעית המתלבשת בדם האדם ומחיה אותו, הנפש הזאת שמשכנה המרכזי הוא בחלל השמאלי בלב, ויש בה ארבע יסודות אש, מים, רוח ועפר. שהם היסודות הנמצאים בכל דבר בטבע.

ומנפש זאת מגיעים גם כל אותם תכונות רעות, שכל כך מוכרות לנו.

הכעס והגאוה, מיסוד האש.

אדם הנמצא במצב כעס הוא מאדים כמו האש,  והכעס נובע ממקום של גאוה והתנשאות, כמו שהאש שואפת לעלות למעלה, כך הגאותן מרגיש התנשאות ורצון להרגיש עליונות על הסביבה.

התאוות, והמשיכה לתענוגות, מיסוד המים.

 המים מצמחים את כל סוגי התענוגות, אם זה מאכלים ערבים או כל סוגי בילוי, המים מסמלים את השפע וההנאה.

ליצנות ודברים בטלים, מיסוד הרוח.

כמו שאנו נוהגים לומר שהאדם הזה: סתם עושה רוח” מבזבז זמן, ” טוחן רוח”, ובקיצור כל מה שלא רציני, נובע מהמידה הזאת.

והעצלות והעצבות מיסוד העפר.

העצלות והעצבות נובעות ממקום שמפיל את האדם לחוסר מעש מוחלט, אנשים הנמצאים במצב זה, הם כבדים כמו עפר.

שמה הנרדף של הנפש הטבעית, הוא “הנפש הבהמית”

שם זה מלמד אותנו, את אופיה של הנפש המחיה אותנו, נפש אנוכית, צרת אופקים המתענינית בעיקר בצרכיה האישים.

דבר נוסף שניתן להסיק שזאת נפש בהמית, ולא חיתית, בהמה זאת חית בית הניתנת לאילוף, ושיש ביכולתה לתרום לאדם, אם הוא משכיל לנהוג בה בתבונה.

התנהגותה של הנפש הבהמית נתונה לשליטתו של האדם, צדיקים מסוגלים להפוך אותה לחית הקודש, כפי שמבואר בפרקים ט’ וי’

רשעים מורידים אותה לדרגה נמוכה יותר, מאשר בטבע בריאתה, כפי שמבואר בפרקים ז’ ח’. ויש כאלו שאצלם היא יורדת עד תהום, והופכת לחית טרף גרועה בהרבה מאשר בעת בריאתה.

הנפש של היהודי אינה מחפשת בטבעה, להזיק או לעבור עברות, הנפש הזאת היא אנוכית, ומעונינת בעיקר להינות מהחיים.

תכונותיה הבולטות ביותר של נפש זאת הם: אנוכיות, נהנתנות, ואפולסיביות.

הנפש הבהמית מגיבה מהר:

כשמרגיזים אותה- היא כועסת

כאשר היא מריחה אוכל טוב -היא מתגרה

כאשר מעלבים אותה היא נפגעת.

וכאשר היא רואה משהו “מדליק” בחנות- היא עלולה לקנות אותו מיד, ואחר כך להזכר שהכסף היה מיועד עבור אגרת החינוך של הילדים.

הנפש הבהמית היא טבעית וספונטנית, מתפרצת מתלהמת, וקשה לשליטה, ואנשים הנוהגים כך בחייהם מגלים חוסר עבודה על המידות.

במאמרים נוספים שנכתבו על ידי אדמורי חב”ד, מוסבר: שישנם סוגים שונים של נפש בהמית: שור, עז, וכבש.

ישנם אנשים שנולדו עם נפש בהמית חזקה יותר, כמו שור, ונדרשת מהם עבודה עצמית, קשה יותר.

 העז עדינה יותר, אך יש בה את הטבע של העקשנות ורצון לגזל, והכבשה היא הרכה ביותר.

אך כולם בהמות כשרות הניתנות לאילוף.

גם אנשים עם נפש מסוג השור חשוב שיזכרו: ” שככל שאדם גדול יצרו גדול הימנו” וגם להם יש את הכח לעבוד על עצמם.

 להתחלת הלימוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

:bye:  :good:  :negative:  :scratch:  :wacko:  B-)  :heart:  :rose:  :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:  :-(  :unsure:  ;-)